Doe je ogen dicht, adem rustig in en uit. Tel iedere uitademing totdat je bij de tien bent. Doe dan je ogen weer open en lees verder. 

Bij welk getal begon je te denken aan iets anders?

Waarschijnlijk ben je ergens voor de vijf al afgedwaald met je gedachten. Grappig, dat hadden Harvard-onderzoekers Matthew Killingsworth en Daniel Gilbert nou ook! Zijn wij nou gek, vroegen ze zich af, of is het gewoon heel moeilijk om constant te leven in het nu, en overal je aandacht bij te houden? En wat doet dat eigenlijk met je, dat geestelijk afdwalen?

De helft van de tijd afgeleid

Om erachter te komen hoe vaak geestelijk afdwalen nou eigenlijk voorkomt en wat het met je geluksniveau doet, ontwikkelden de onderzoekers een app voor de iPhone. Op random tijden stuurden ze pushberichten naar 2.250 vrijwillige deelnemers, die dan alles uit hun handen lieten vallen om direct antwoord te geven op drie vragen:

  1. Wat ben je aan het doen?
  2. Leef je in het nu? Ben je met je gedachten bij wat je aan het doen bent of niet?
  3. Hoe gelukkig ben je op dit moment, op een schaal van 1 tot 10?

De resultaten waren verbluffend. Er was niet één respondent die minder dan 30% van de tijd afgeleid was. Gemiddeld dachten de respondenten 46,9% van de tijd aan iets anders dan waar ze mee bezig waren. Vrij vertaald: we zijn dus bijna de helft van onze tijd afgeleid! Onze aandacht ligt niet bij het nu, maar bij het dagdromen, to-do-lijstjes maken, associëren, plannen, terugblikken en fantaseren. Is dat een probleem? Is het wát je doet dat je gelukkig maakt? Of is het de mate van concentratie en flow?

“A human mind is a wandering mind, and a wandering mind is an unhappy mind” — de titel van het onderzoek

Leven in het nu maakt gelukkig

Als we afgaan op de onderzoeksresultaten, zijn we het gelukkigst tijdens de seks, bij het sporten of als we een leuk gesprek hebben. De activiteiten waarbij we ons het minst gelukkig voelen zijn rusten, werken of computeren (thuis).

Er is dus wel een verband te ontdekken tussen wat we doen en ons geluksgevoel, maar dit verband is minder sterk dan het effect van leven in het nu. Waar slechts 4,6% van het geluksgevoel was toe te schrijven aan de activiteit, was 10,8% toe te schrijven aan de mate waarin iemand z’n koppie erbij hield – ben je er nog?

Ja, zal wel, hoor ik je denken. Zou het niet andersom zijn? Dat wie ongelukkig is, minder in het nu kan leven? Makes sense, right? Maar is niet zo. Verdere analyse wees uit dat afdwalen wel leidde tot een ongelukkiger gevoel, maar dat je ongelukkig voelen geen reden was om vaker in gedachten af te dwalen. De conclusie: in gedachten afdwalen maakt ongelukkig.

In de video hieronder legt Killingsworth het nog eens uit.

Je gedachten de baas

Maar waarom? De woorden ‘afdwalen’ en ‘concentreren’, staan lijnrecht tegenover elkaar. ‘Afdwalen’ heeft de connotatie van vrijheid, terwijl ‘concentreren’ juist een gevoel van beperking oproept. Bij afdwalen denk je aan een schaap dat de kudde verlaat omdat het ergens extra sappig gras heeft gezien, terwijl je bij concentratie denkt aan huiswerk maken.

Maar bekijk je deze woorden op mentaal niveau, dan zie je het verband: je bent minder vrij als je afdwaalt dan als je je concentreert. Want bij afdwalen word je de slaaf van je gedachten, terwijl jij zelf de baas bent als je je focus ergens op richt.

Als we afdwalen van het nu, slaan we aan het streven of begeren. We kijken terug met spijt of weemoed en vooruit met hoop of vrees. Dat is niet ontspannen. Als het vroeger beter was of als er nog een nieuw doel bereikt moet worden, dan is het op dit moment dus nog niet goed genoeg. Dat creëert een gevoel van onrust, iets wat je vast wel herkent.

leven in het nu

Vier tips om die onrust buiten de deur te houden:

  1. Mediteren

    Ik weet wat je denkt: hallo, drukbezet leven hier! Ik heb toch helemaal geen tijd om twintig minuten te gaan zitten ademen? Dat dacht ik zelf ook, maar het loont echt de moeite om je hierin te verdiepen. Al is het maar vijf minuten per dag. Meditatie is eigenlijk weinig anders dan het oefenen van je focus.

    Door dagelijks even stil te zitten en niets anders te doen dan je ademhaling voelen, ontdek je hoeveel gedachten er iedere dag met je op de loop willen. Zodra je merkt dat je afgedwaald bent, ga je in gedachten weer terug naar je ademhaling. Klinkt makkelijk, maar het is moeilijker dan je denkt. Zie het als een mentale work-out. Je zorgt toch ook dat je lichaam sterk en gezond blijft? Nou dan!

    Tip: Je kunt nu nog meedoen aan de gratis 21-daagse meditatie van Oprah en Deepak Choprah. Hij is al begonnen, maar je kunt gewoon later inspringen. Je hebt tot 21 november!

  2. Mindfulness

    Wéér zo’n zweverige term, maar eigenlijk betekent mindfulness weinig anders dan ‘je koppie erbij houden’. Tuurlijk, er zijn mensen die van je verlangen dat je minutenlang naar de textuur van je mandarijntje gaat staren, zachtjes over de schil wrijft en eerst de geur opsnuift voordat je ook maar iets in je mond stopt, maar daar heb ik niks mee.

    Wat ik wél elke dag doe, is kijken of ik iets nieuws kan ontdekken aan een bekende omgeving. Dat kan de kleur van de zonsondergang zijn, een balkonnetje vol met planten of iets nieuws in een etalage. Deze oefening zorgt dat je niet op de automatische piloot je routineklussen afhandelt, maar echt naar de wereld blijft kijken. Bovendien moet ik vaak glimlachen, omdat de dingen die ik ontdek vaak leuk of mooi zijn.

    Foto: Lambert Yuri

  3. Doe wat je leuk vindt en wat bij je past

    We doen zo vaak dingen omdat ze moeten of omdat ze van ons verwacht worden, dat we vergeten tijd te maken voor wat we zelf willen. Wat vind jij leuk om te doen? Wat heb je altijd al willen leren, maar is er nooit van gekomen? Maak er tijd voor en doe het! Een makkelijkere manier om in de flow te komen en gelukkig te zijn is er niet.

  4. Accepteer dat het niet altijd goed gaat

    Het is heel belangrijk dat je niet boos op jezelf wordt als je merkt dat je in gedachten afdwaalt. Probeer jezelf niks op te leggen en je ook nergens tegen te verzetten. Je bereikt veel meer als je jezelf de ruimte gunt en niet te hard oordeelt over je prestaties. Alle bovenstaande oefeningen hebben een averechts effect als je er op een negatieve manier aan begint.

Wat Ikea beweert is waar: aandacht maakt alles mooier.

Hmm, dat brengt me bij een flashback van die keer dat ik een Ikeakast probeerde te bouwen, afgeleid raakte en een lade verkeerd om in elkaar zette. Nooit meer goed gekomen met dat ding – maar waar was ik? Oja, aandacht!

julia-caesar-mindfulness

Heb jij een van bovenstaande oefeningen geprobeerd en resultaat gezien? Of heb je zelf een betere oefening die jou helpt? Of denk je: ze hadden mij moeten onderzoeken, ik ben nooit afgeleid? Laat het weten!

 

 

 

Reacties
Like of deel dit met je vrienden!
  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    22
    Shares