Het internet barst van de tips waarmee je aan je eigen geluk, gezondheid en veerkracht kunt werken. (Get Up Magazine is geen uitzondering. Check hier de tips van gelukswetenschapper Spencer Heijnen). Ze lijken allemaal doodsimpel: eet gezond, beweeg meer, denk positief…  Maar als het echt zo makkelijk is, waarom hebben we er dan zoveel moeite mee om een nieuwe gewoonte aan te leren?

Wat doe je als het moeilijk wordt?

We beginnen vol enthousiasme. ‘Die kilo’s krijg ik er makkelijk af, ik moet gewoon minder eten en meer bewegen, zo simpel is het.’ Zo simpel is het, inderdaad. Toch haken we vaak ergens onderweg af. Dat komt grotendeels doordat we in ons enthousiasme vergeten rekening te houden met mogelijke valkuilen. We denken alleen maar aan het doel dat we onszelf hebben gesteld en kunnen ons levendig voorstellen hoe we ons voelen als we dat bereikt hebben. Gezond, licht, gelukkig. We maken ons geen voorstelling van de moeilijke momenten die zich gegarandeerd onderweg zullen voordoen. De collega die trakteert en je verwachtingsvol vraagt welke taart jij wilt.  De koude, donkere avond waarop je door de regen naar de sportschool moet. De dag waarop je gestrest van je werk komt en nergens meer puf voor hebt. Op zo’n moment bezwijk je waarschijnlijk onder de sociale druk, nestel je je op de bank of ga je voor een vette afhaalmaaltijd.

Het kan enorm helpen als je je van tevoren een voorstelling maakt van dit soort moeilijke momenten en alvast een alternatieve gedraging bedenkt waarbij je je goed zult voelen. Sonja Bakker heeft bijvoorbeeld altijd een appel bij zich waar ze haar tanden in kan zetten als ze een moeilijk moment heeft. Ze heeft met zichzelf afgesproken dat ze eerst de appel eet en daarna bedenkt of ze toegeeft aan haar verlangen naar snoep of junkfood. Meestal is de appel voldoende. Ik weet dat er momenten zijn waarop ik mezelf met geen stok de deur uit krijg. Daarom heb ik een yogamatje onder de bank liggen, waarop ik oefeningen doe als ik geen zin heb om naar de sportschool te fietsen. Wat zou jou helpen om niet in een valkuil te stappen? Tien keer rustig in- en uitademen, een wandelingetje maken, zorgen dat je gezonde snacks bij je hebt?

Ken de theorie: de jungle in je hersenen

Hoe lekker je er ook in zit, er komt een moment waarop je denkt: waar doe ik het eigenlijk voor? Je wordt ongeduldig en raakt gedemotiveerd.  Op dit punt ben je twee dingen verloren: perspectief en geduld. Het helpt om de theorie te doorgronden van hoe een gewoonte ontstaat. Als je je bewust bent van het proces, is het makkelijker om geduld met jezelf hebben. En laat dat nou net de sleutel tot succes zijn.

Het is belangrijk om te erkennen dat werken aan jezelf tijd kost en discipline vergt. Iedere gedraging die je jezelf aanleert, heeft tijd nodig om opgenomen te worden door je hersenen. Pas na 30 dagen consequent hetzelfde gedrag te vertonen, begint het gedrag in je systeem te komen. Pas als je langer volhoudt dan dat, kan je nieuwe gedrag een gewoonte worden. Voor een gewoonte hoeven je hersens niet meer zo hard te werken. Minder zeuren, mindful door het leven gaan, iedere dag hardlopen: wat het ook is dat jij hebt gekozen, het wordt een gewoonte voor je die je even weinig moeite kost als tanden poetsen.

Zie je hersenen als een stukje ruige natuur, waarin een pad is uitgesleten. Dat pad is je oude gewoonte. Het blijkt te leiden naar een minder mooie bestemming dan je voor jezelf in gedachten had, dus ga je een ander pad banen naar de bestemming van je keuze. Het hoge gras en de dichte begroeiing maken het je niet makkelijk. Na je eerste avontuurlijke tocht door de jungle veert de natuur gewoon terug en zie je niet eens meer waar je gelopen hebt. Maar als je iedere dag dezelfde route blijft lopen, zal na een tijdje een pad zichtbaar worden. Ga nog wat langer door en het tweede pad zal even ver uitgesleten zijn als het eerste.

Dit is een cruciaal moment. Want hoewel de nieuwe gedraging nu even weinig moeite kost als de oude, bestaat de kans nog steeds dat je terugvalt in de oude gewoonte. Er zijn namelijk nog steeds twee duidelijk zichtbare paden, die allebei even begaanbaar zijn.

Het sneeuwbaleffect van de zonde

Gek genoeg is het vaak ook het moeilijkste moment. Je bent al zeker vier weken bezig met je dieet of sportschema en de goede moed waarmee je begon, is nu wel verdwenen. In het begin vlogen de kilo’s eraf, maar nu gaat het met honderd gram per week. Of je zag je conditie eerst met sprongen vooruitgaan, maar nu is het heel moeilijk om je eigen records te blijven breken. Dit is dan ook het moment waarop de meeste mensen weer terugvallen in hun oude gewoonte.

Zonde

Wanneer het moeilijk wordt om vooruitgang te zien, daalt je motivatie en stijgt dat kans dat je een keer de mist in gaat. Dat is menselijk, dat gebeurt iedereen. Je herkent vast wel het moment waarop je hebt gezondigd tijdens je dieet en denkt: ik heb een hele reep chocola gegeten, dus deze dag is nu verloren. De kans is groot dat je die avond weer voor ongezond eten kiest, of misschien zelfs een eetbui krijgt. Dit leidt weer tot zoveel teleurstelling, dat je de moed opgeeft en terugvalt in je oude patroon.  Zie je hoe een klein foutje een groot sneeuwbaleffect kan hebben?

Mogen we dan geen fouten maken? Heeft een goed voornemen alleen kans van slagen bij mensen met ijzeren discipline?

Nee.

Geef nooit op

Fouten maken is menselijk, het overkomt iedereen. Het verschil zit hem in hoe je daarmee omgaat. Beschouw je het als een hobbeltje in de weg of als een onoverkomelijk probleem? De kunst is om jezelf niet genadeloos af te rekenen op één klein foutje. Iedereen heeft wel eens een off-day. Een keertje doorslaan naar de andere kant is heel normaal. Niet alles is verpest. Zolang je niet opgeeft, is er niets aan de hand.

Vergeet niet dat jij nooit de macht over jouw leven uit handen kunt geven, al zou je willen. Je kunt vergeten te peddelen en een heel eind afdrijven op de stroom, maar zodra je het heft weer in handen neemt, kunnen je kansen keren, hoe ver je ook weg bent.

Je kunt vandaag nog uit de scheve relatie stappen. Je kunt morgen beslissen dat je ‘nee’ zegt tegen die veeleisende collega. Je kunt nu een rondje gaan hardlopen. Iedere dag, zelfs ieder moment, ben je vrij om de beste keuze voor jezelf te maken en een andere weg in te slaan. Het is nooit te laat.

 

Reacties
Like of deel dit met je vrienden!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •